čtvrtek 18. listopadu 2010

Recenze: Jan Hnízdo, Polaroid 50x60

Náš tým se vypravil na výstavu, na kterou jsme vás upozornili minulý týden. Probíhá v podnikatelském klubu Golem kousek od Národní třídy. Jaké to bylo?

Především je třeba říct, že prostor Golem klubu není na výstavu zrovna ideálním místem. Polovina je totiž "originálně" umístěna na schodech, takže člověk sleduje spíše vlastní nohy než vystavené fotografie. Kdo ne, sleduje zase brzy doktory a zdravotní sestřičky. Zbytek snímků je tak nějak improvizovaně rozmístěn po několika místnostech sloužících jinak zřejmě jako jakési přednáškové sály. Provozovatelé evidentně nejsou zrovna rození kurátoři, a tak zapomněli i na jiné věci u výstav obvyklé - například vybírat vstupné, výstava je tedy zadarmo.

Samotné snímky překvapí především tím, že Polaroid příliš nepřipomínají. Tyto velkoformátové fotoaparáty byly totiž původně vyrobeny jako ukázka možností instantních filmů. Jejich výsledky jsou mnohem kvalitnější než u klasického Polaroidu. Daní za to je velikost fotoaparátu a také cena fotografií. Filmy se přestaly vyrábět roku 2008, proto jsou dnes již naprostou raritou a cena jednoho snímku šplhá k desetitisíci korun. A to je také důvod, proč stojí výstava za vidění.

Co si budeme nalhávat - není totiž nic extra. Fotografie nejsou špatné, většina ale není ani příliš zajímavá nebo originální. Až na pár vyjímek jde zkrátka o průměr. Kouzlo je ale v tom, že těchto fotek existují možná jen desítky nebo stovky. Polaroidy formátu 50x60 jsou totiž jenom dva na světě a je úžasnou zásluhou Jana Hnízda, že je jeden z nich v Praze. Výstava v Golem klubu tedy nabízí něco naprosto jedinečného, co většina lidí nemá možnost nikdy vidět. A pro nás, fanoušky instantní fotografie, je na ní přecejen zajímavější právě toto pozadí a technologie vzniku, než umělecká kvalita samotných fotografií, ne?