neděle 3. února 2013

Expozimetr v mobilu a jak ho nastavit

Pokud používáte některý z Polaroidů na filmy s nízkou citlivostí, jakými jsou třeba SX-70, Land Camera 1000 nebo měchové Polaroidy 101, 330 a podobně, pravděpodobně si často říkáte, jak by bylo všechno jednoduší, kdybyste měli po ruce expozimetr... naštěstí v tom nejste sami a tak si můžete jinak poměrně drahou hračku zdarma stáhnout do mobilu.


Přestože SX-70 ani další nejrozšířenější Polaroidy (až na vyjímky) neumožňují nastavit expozici a lépe se tak vypořádat s horšími světelnými podmínkami, expozimetr je i pro focení s nimi užitečnou věcičkou. Tyto Polaroidy mají totiž pevnou clonu a v závislosti na tom, kolik světla "naměří" jejich čidlo, nastaví čas expozice (neplatí, pokud na SXku používáte blesk). Ve chvíli, kdy je světla málo, vám SX-70 nastaví tak dlouhý čas, že máte bez stativu zkrátka smůlu a nafotíte leda tak něco totálně abstraktního. Pokud jste zkušeným fotografem, pravděpodobně bez problémů odhadnete, jestli je světla dostatek nebo ne. Pokud ale tolik zkušeností nemáte, anebo pokud fotíte například proti světlu (které čidlo fotoaparátu snadno oklame), expozimetr se vám může velmi hodit - budete díky němu téměř s jistotou vědět, jak fotka dopadne, a budete mít možnost vyvarovat se chyb.





Pokud máte iPhone, iPad nebo chytrý telefon s Androidem, najdete skutečně hromadu použitelných aplikací, které vám s expozicí velmi pomohou. A buďte si jisti, že po troše praxe s nimi je budete moct s klidem smazat, protože se rychle naučíte světelnost fotoaparátu odhadnout.


My používáme aplikaci Light Meter. Vypadá sice dost hrozně (spíš jako hrací automat než pomůcka pro seriózní fotografy!), ale funguje perfektně. Umožňuje nastavit všechny potřebné údaje - čas, clonu a citlivost. Navíc umožňuje odstupňovat korekci expozice. Může tedy simulovat i nastavení expozice kolečkem, které umožňuje prakticky každý Polaroid. 



Jak tedy na to? Nastavte v aplikaci citlivost vašeho filmu a clonu vašeho fotoaparátu a namířením na fotografovaný objekt si jednoduše expozici změřte. Kliknutím na display můžete zaměřit na jinou část obrazu a změřit tak expozici kde potřebujete. Tlačítkem hold uložíte na displayi zobrazené údaje, tlačítkem save potom uložíte fotografii s vypsanými parametry do obrázků v telefonu. Jednoduché a efektivní.


Abyste věděli, jak expozimetr nastavit, mrkněte na tuhle tabulku:



SX-70: clona F8 (bez blesku), ISO125

LC1000, LC2000, LC300: clona F14,6, ISO125
635CL, 636CL a většina z řady 600: clona F9, ISO600
Spectra: clona F10, ISO600
Type 100: většinou F8,8-F42 dle citlivosti použitého filmu (dnes dostupné 100 a 3000ASA)


Pokud jste nenašli svůj model, zkuste se podívat ZDE nebo na camerapedia.org.



Jak tedy aplikaci využít? Vzhledem k tomu, že vám tyto nejrozšířenější Polaroidy nenabízejí příliš možností expozici ovlivnit, ve většině případů vám expozimetr pomůže především tím, že vám ukáže, jestli má smysl fotografii vyfotit, jestli máte použít stativ nebo blesk, anebo třeba jestli nemáte fotku ztmavit, aby nebyla přeexponovaná. 



Obecně platí, že pokud fotíte s časem závěrky delším než 1/30s, pravděpodobně fotku z ruky neudržíte a budete muset použít stativ či jinou podpěru. Zároveň ale tyto fotoaparáty většinou umožňují nejrychlejší čas 1/175s. Expozimetr nastavený přímo pro váš Polaroid vám tak velmi pomůže třeba při nasvětlování scény.



Určitě najdete i vychytanější aplikace, než je Light Meter, anebo si - ještě lépe - pořídíte expozimetr profesionální. V každém případě je nadějí pro ty, kteří jsou zoufalí, že utratili celou výplatu za filmy a fotografie stále nevycházejí podle jejich představ. Zkuste to ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat