úterý 8. září 2015

Jak na filmy Impossible, 1. díl - SVĚTLO


Umět správně zacházet s filmy Impossible znamená mít stále na paměti teplotu a světlo. Nabízíme vám pár rad.

Jak světlo tak teplota ovlivňují výslednou barevnost polaroidové fotky. U světla se soustředíme na jeho charakter a intenzitu, to znamená, co je jeho zdrojem, jaké má zbarvení a je-li ho dostatek.  

Obyčejně člověk přijde do styku se slunečním světlem, umělým osvětlením v interiéru, či profesionálním světelným vybavením (tomu se v tomto článku věnovat nebudeme).  

Jak se přizpůsobit aktuálnímu množství světla? Každý polaroidový foťák má kolečko/posuvník, kterým můžete měnit světlost/tmavost fotografie. Pokud je málo světla nebo pod mrakem, nechávejte posuvník uprostřed. Obecně je ideální nastavit posuvník o 1/3 tmavší. Pokud je hodně slunečno, posuňte na 2/3 tmavší. Pokud vám v určitých podmínkách vyjde fotka příliš světlá, ztmavte nastavení na posuvníku. 

Pamatujte, že intenzita denního světla se mění v závislosti na denní dobu a ročním období. Zcela odlišné množství světla bude v létě či v zimě odpoledne.



Ovládání kolečka závisí samozřejmě na zkušenosti. Pokuste se zapamatovat si vždy podmínky a nastavení, za kterých jste fotili a jak fotka dopadla.

Tady jsou na ukázku možnosti korekce pomocí posuvníku, jde o fotografie vyfocené během stejné chvíle. 

Příliš světlá:




Příliš tmavá:





Jak posuvník funguje? 
Na polaroidových fotoaparátech nenastavujete manuálně clonu (kolik světla propustíte dovnitř během expozice) ani čas (jak dlouho film během expozice osvítíte). Clona je pevná (nedá se měnit) a intenzitu světla si měří aparát sám čidlem a vyhodnotí, jak dlouhý čas expozice zvolí. S čidlem lze ale manipulovat pomocí kolečka/posuvníku, protože posouváním doprava/doleva měníte postavení filtrů před čidlem.

Film typu SX-70 nebo 600
V určitých podmínkách také hraje roli, jestli fotíte na film Imposible 600, nebo Impossible SX-70, protože filmy se liší světelnou citlivostí. Film SX-70 má citlivost 125 ASA, zatímco 600 citlivost 600 ASA. Na příliš ostrém slunci tedy bude výhodnější fotit s filmem SX-70, v zimě zase filmem 600.

!! Tyto dva filmy ale nelze vkládat do fotoaparátů nahodile, každý fotoaparát je vyroben pro příslušný typ filmu (viz článek) !! Více se o možnosti kombinování filmů v jednom footaparátu dozvíte zde a zde. Nutno podotknout, že takový krok není třeba, jenom to rozšiřuje mimo rámec foťáku vaše možnosti.



Čeho využít?

Barevnost světla
Co to znamená, že je světlo barevné? Snad se vám hned vybaví ranní či pozdně večerní světlo, které působí žlutě či oranžově a odlišně od ostrého světla v poledne. Impossible filmy mají úžasnou schopnost zachycovat  rozdíly světla, což má vliv na jeho barevnost a vdechnou tak fotkám jedinečnou a silnou náladu.

©Nicola Coe
Všimněte si, že barevnost Impossible je jemná a tak skvělých výsledků a dosáhnete při jemném slunci. 


Na co dát pozor?

Ostré světlo, výrazné kontrasty
Tohle je hlavní problém v létě - Impossible filmy s obtížemi zvládají veliké rozdíly mezi světlým a tmavým.  Světlá místa se snadno přepálí a stinná budou příliš tmavá a nebude v nich nic vidět. Všímejte si pozorně rozložení stínů. Za takových podmínek snadno zkazíte portrét (pokud se stíny vědomě nepracujete), stíny zdeformují tvář a zbytek bude snadno přesvětlený. V takové chvíli je nejlepší fotit celou tvář ve stínu.



Roozstřené fotky

Fotit venku za denního světla bez blesku je možné tak dlouho, jako trvá den. Jakmile zapadne slunce, pouštíte se na tenký led. I když má v létě člověk pocit, že je i chvíli po západu slunce dost dobře vidět, světla velmi rychle ubývá. Obvykle fotoaparát použije dlouhý čas a fotky vyjdou rozklepané a rozmazané. Foťák si tedy případně posaďte na stativ, nebo pořádně zapřete a počítejte s dělším časem expozice. 

dlouhý čas, roozstřená fotka

Umělé osvětlení

V interiérech je rozhodně nejjistější fotit s bleskem. Obyčejné žárovky vůbec nejsou silným zdrojem světla. Bez blesku lze v žárovkami osvíceném prostředí fotit ze stativu, pokud používáte film 600. S filmem SX-70 si neškrtnete.

Proč přece jenom fotit v takovou chvíli bez blesku? Zaprvé jde o barevnost. Blesk zbarví fotku svým charakteristickým bílým světlem, což není vždy pěkné. Také vám může při blížších záběrech házet za objekty nechtěné stíny a něco naopak přepalovat.

použítí filmu SX-70 z ruky večer v restauraci


Na momentky bez blesku radši zapomeňte. Snad jedině za velice silného světla, kdy se závěrka polaroidu zavře skutečně rychle. Jinak budou vaše fotky vypadat následovně:



Pár poznámek k barevnosti Impossible

Polaroidové fotky působí nerealisticky, protože Impossible film nepracuje s jednotlivými barvami vyváženě. Barevné filmy neumí bílou barvu (na rozdíl od černobílého), místo toho dělá jemně žlutou (což je jeden z důvodů, proč fotky působí tak retro). Nejvýraznějši se projeví ostrá červená a další křiklavé tóny. Velmi hezky dokáže zobrazit světlé tóny, naopak při nedostatku světla takřka nerozeznává rozdíly mezi tóny tmavými (z tmavě modré udělá snadno černou).

výrazná červená


Impossible filmy můžete zakoupit na našem e-shopu. Když se vám focení ani přes tento návod nebude dařit, neváhejte se za námi stavit v Polagraphu, moc rádi poradíme :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat