Umět správně zacházet s filmy Impossible znamená mít stále na paměti teplotu a světlo. Nabízíme vám pár rad.
Jak světlo tak teplota ovlivňují výslednou barevnost polaroidové fotky. U světla se soustředíme na jeho charakter a intenzitu, to znamená, co je jeho zdrojem, jaké má zbarvení a je-li ho dostatek.
Jak světlo tak teplota ovlivňují výslednou barevnost polaroidové fotky. U světla se soustředíme na jeho charakter a intenzitu, to znamená, co je jeho zdrojem, jaké má zbarvení a je-li ho dostatek.
Obyčejně člověk přijde do styku se slunečním světlem, umělým osvětlením v
interiéru, či profesionálním světelným vybavením (tomu se
v tomto článku věnovat nebudeme).
Jak se přizpůsobit aktuálnímu množství světla? Každý polaroidový foťák má kolečko/posuvník, kterým můžete měnit světlost/tmavost fotografie. Pokud je málo světla nebo pod mrakem, nechávejte posuvník uprostřed. Obecně je ideální nastavit posuvník o 1/3 tmavší. Pokud je hodně slunečno, posuňte na 2/3 tmavší. Pokud vám v určitých podmínkách vyjde fotka příliš světlá, ztmavte nastavení na posuvníku.
Pamatujte, že intenzita
denního světla se mění v závislosti na denní dobu a ročním období. Zcela
odlišné množství světla bude v létě či v zimě odpoledne.
Ovládání kolečka závisí samozřejmě na zkušenosti. Pokuste se zapamatovat si vždy podmínky a nastavení, za kterých jste fotili a jak fotka dopadla.
Příliš světlá:
Příliš tmavá:
Jak posuvník funguje?
Na polaroidových fotoaparátech nenastavujete manuálně clonu (kolik světla propustíte dovnitř během expozice) ani čas (jak dlouho film během expozice osvítíte). Clona je pevná (nedá se měnit) a intenzitu světla si měří
aparát sám čidlem a vyhodnotí, jak dlouhý čas expozice zvolí. S čidlem
lze ale manipulovat pomocí kolečka/posuvníku, protože posouváním doprava/doleva měníte postavení filtrů před čidlem.
Film typu SX-70 nebo 600
V určitých podmínkách také hraje roli, jestli fotíte na film Imposible 600, nebo Impossible SX-70, protože filmy se liší světelnou citlivostí. Film SX-70 má citlivost 125 ASA, zatímco 600 citlivost 600 ASA. Na příliš ostrém slunci tedy bude výhodnější fotit s filmem SX-70, v zimě zase filmem 600.
!! Tyto dva filmy ale nelze vkládat do fotoaparátů nahodile, každý fotoaparát je vyroben pro příslušný typ filmu (viz článek) !! Více se o možnosti kombinování filmů v jednom footaparátu dozvíte zde a zde. Nutno podotknout, že takový krok není třeba, jenom to rozšiřuje mimo rámec foťáku vaše možnosti.
Film typu SX-70 nebo 600
V určitých podmínkách také hraje roli, jestli fotíte na film Imposible 600, nebo Impossible SX-70, protože filmy se liší světelnou citlivostí. Film SX-70 má citlivost 125 ASA, zatímco 600 citlivost 600 ASA. Na příliš ostrém slunci tedy bude výhodnější fotit s filmem SX-70, v zimě zase filmem 600.
!! Tyto dva filmy ale nelze vkládat do fotoaparátů nahodile, každý fotoaparát je vyroben pro příslušný typ filmu (viz článek) !! Více se o možnosti kombinování filmů v jednom footaparátu dozvíte zde a zde. Nutno podotknout, že takový krok není třeba, jenom to rozšiřuje mimo rámec foťáku vaše možnosti.
Čeho využít?
Barevnost světla
Co to znamená, že je světlo barevné?
Snad se vám hned vybaví ranní či pozdně večerní světlo, které působí
žlutě či oranžově a odlišně od ostrého světla v poledne. Impossible
filmy mají úžasnou schopnost zachycovat rozdíly světla, což má vliv na
jeho barevnost a vdechnou tak fotkám jedinečnou a silnou náladu.
![]() |
©Nicola Coe |
Na co dát pozor?
Ostré světlo, výrazné kontrasty
Tohle je hlavní problém v létě - Impossible filmy s obtížemi zvládají veliké rozdíly mezi světlým a tmavým. Světlá místa se snadno přepálí a stinná budou příliš tmavá a nebude v nich nic vidět. Všímejte si pozorně rozložení stínů. Za takových podmínek snadno zkazíte portrét (pokud se stíny vědomě nepracujete), stíny zdeformují tvář a zbytek bude snadno přesvětlený. V takové chvíli je nejlepší fotit celou tvář ve stínu.
Roozstřené fotky
Fotit venku za denního světla bez blesku je možné tak dlouho, jako trvá den. Jakmile zapadne
slunce, pouštíte se na tenký led. I když má v létě člověk
pocit, že je i chvíli po západu slunce dost dobře vidět, světla
velmi rychle ubývá. Obvykle fotoaparát použije dlouhý čas a
fotky vyjdou rozklepané a rozmazané. Foťák si tedy případně
posaďte na stativ, nebo pořádně zapřete a počítejte s dělším
časem expozice.
![]() |
dlouhý čas, roozstřená fotka |
Umělé osvětlení
V interiérech je rozhodně nejjistější fotit s bleskem. Obyčejné žárovky vůbec nejsou
silným zdrojem světla. Bez blesku lze v žárovkami osvíceném
prostředí fotit ze stativu, pokud používáte film 600. S filmem
SX-70 si neškrtnete.
Proč přece jenom fotit v takovou chvíli bez blesku? Zaprvé jde o barevnost. Blesk
zbarví fotku svým charakteristickým bílým světlem, což není vždy pěkné.
Také vám může při blížších záběrech házet za objekty nechtěné stíny a
něco naopak přepalovat.
![]() |
použítí filmu SX-70 z ruky večer v restauraci |
Na momentky bez blesku radši zapomeňte. Snad jedině za velice
silného světla, kdy se závěrka polaroidu zavře skutečně rychle. Jinak
budou vaše fotky vypadat následovně:
Pár poznámek k barevnosti Impossible
Polaroidové fotky působí nerealisticky, protože Impossible film nepracuje s
jednotlivými barvami vyváženě. Barevné filmy neumí bílou barvu (na
rozdíl od černobílého), místo toho dělá jemně žlutou (což je jeden z
důvodů, proč fotky působí tak retro). Nejvýraznějši se projeví ostrá
červená a další křiklavé tóny. Velmi hezky dokáže zobrazit světlé tóny,
naopak při nedostatku světla takřka nerozeznává rozdíly mezi tóny
tmavými (z tmavě modré udělá snadno černou).
![]() |
výrazná červená |
Žádné komentáře:
Okomentovat