Na úvod - uchovávání filmu
"Mám radši dávat filmy do lednice?"
ptá se nás v Polagraphu mnoho lidí. Ačkoliv to Impossible
doporučuje, filmy můžete bez obav skladovat kdekoliv při pokojové
teplotě. Je to i praktičtější, protože po vyjmutí z lednice se
film potřebuje hodinu pokojové teplotě přizpůsobit.
V extrémních letních vedrech ale
bude lednice určitě ta nejjistější volba. Filmy chraňte před
horkem a nenechte na ně svítit slunce. Pokud film berete na
dovolenou, může se poměrně snadno stát, že ho zapomenete v
autě, které se může na slunci pěkně rozpálit a auto se promění v pec. Takto se film může zničit, jeho barevnost se deformuje, nebude kontrastní a plná. Podobné
situaci se vyvarujte v zimě, jinak film zmrzne.
Impossible film spotřebujte nejlépe
do půl roku. Na rozdíl od původních filmů od Polaroidů,
na které lze ještě po letech fotografovat, se několik let staré
verze Impossible filmu kazí. Pokud se vám dostanou do rukou filmy
Impossible PUSH nebo COOL, s největší pravděpodobností nebudou
fungovat.
Práce s teplotou / Zima
Chlad znamená pro Polaroid spoustu
nebezpečí, a tak je každá podařená fotka v zimě cenným
úlovkem. Impossible uvádí na svých filmech jako mezní teplotu
13°C, takže ve větším chladu se vždy budete trochu pohybovat na hranici
experimentu.
![]() |
© Chelsie A. Olivieri |
Nízká teplota mění barevnost
fotografií, obyčejně se zabarvují do fialova a do modra. Fialový
nádech dostávají fotky, které dostatečně zahřejete, modré
budou ty, které se vyvolávají v chladu. Pozor na černobílé, ty
se ve velké zimě dostatečně neprobarví, vzniká na nich šedivý závoj a
s černou nebudou mít tolik společného.
Nízká teplota prodlužuje také dobu
vyvolávání. Pokud nebude v dostatečném teple, může se barevná
fotografie vyvolávat i hodinu, černobílá aspoň deset minut.
![]() |
"za studena" |
Fotky vyfocené venku ihned schovejte
do tepla. To znamená určitě do té nejteplejší kapsy, čím
blíže k tělu, tím lépe. Já, ačkoliv to zní divně, si je
dávám třeba až pod tričko na břicho. To taky nejdřív hrozně
studí, ale pro snímek to představuje tu nejlepší péči a navíc
jistotu, že se určitě vyvolá v pořádku. Akorát musíte dávat
pozor, abyste ji nezlámali - to znamená nějak násilně neohnuli, aby chemie nepopraskala.
Pokud si foťák vezmete ven v opravdu
chladným teplotách, může se snadno stát, že vám film zmrzne,
což je to úplně nejhorší.
![]() |
fotka ze zmrzlého filmu |
Dobrá zpráva je, že film zas
funguje normálně, pokud v pokojové teplotě rozmrzne. Je to tedy
jak s kuřetem, které vyndáte z mrazáku. Pamatujte ale, že zrmzlé
kuře se jíst nedá. Fotky vyfocené ze v tu chvíli chvíli zmrzlého filmu už nic
moc nezachrání, jakkoliv je později budete dávat do tepla. Skoro
nic na nich nebude vidět a je dost možné, že vnitřní vrstvy
chemie rozpraskají. Vždy tedy dobře rozmyslete, za jakých
podmínek budete Polaroid brát s sebou.
(Na další fotce chemie sice trochu popraskala, ale byla už vyvolána v
teple a tak nakonec vyšla vcelku nepoškozená. Bílý sníh se díky teplotě
venku zabarvil do fialovo-modra)
Zima s sebou nese pro Polaroid mnoho
omezení, ale mohou se vám podařit barevně zcela jedinečné a
kouzelné fotky!
Práce s teplotou / Horko
Stejně jako v zimě je třeba za tropických letních dnů chránit film před nevhodnou teplotou. V létě se to ale dělá hůř, protože v zimě můžete film snáze zahřát, než v létě ochladit. Impossible filmy můžete bez starosti uchovávat tak do 25 stupňů celsia, vyšší teplota už není ideální.
Největší nepřítel filmů je přímé slunce! Snažte se je v létě vždy držet mimo jeho dosah. Ještě horší je nechat na slunci fotoaparát, v kterém už film je. Hlavně polaroidy z tmavého plastu se velmi rychle rozpálí a film uvnitř foťáku to odnese.
Přímé slunce má také vliv na proces vyvolávání polaroidové fotky, jak svým ostrým světlem, tak žárem! Fotka vyleze třeba úplně oranžová (pokud plánujete sérii fotek v sépii, budiž letní slunce ideální návod).
Při vysokých teplotách se filmy můžou silně zbarvit do žluta, oranžova, růžova a červena. Uměle můžete této barevnosti snadno dosáhnout, když fotku během vyvolávání trochu přihřejte - na topení, u žárovky.
Stejně jako v zimě jsou zásadní pro barevnost výsledné fotografii dva faktory: v jaké teplotě byl film do dané chvile skladován a v jaké teplotě je fotka vyvolávána. Už bylo řečeno, že film se může nadobro deformovat, pokud se dostane na nějakou dobu do přílišného horka.
V létě se ale před horkem utéct nedá, a tak fotky alespoň shovávejte do stínu.
![]() |
© Cristina Altieri |
Svou chromatickou citlivostí a rozvinutím teplých nebo studených tónů však Impossible filmy krásně zachycují atmosféru zimy a léta. Je otázka, jak budou fungovat nové verze barevného filmu. Věřím, že příští léto už nás čekají v tomto ohledu znovu lepší podmínky!
Žádné komentáře:
Okomentovat